Începutul colectivizării la Vancicăuți

Această fotografie surprinde un moment din perioada colectivizării la Vancicăuți, un proces impus de regimul sovietic în anii postbelici. Imaginea prezintă un grup mixt de bărbați și femei, îmbrăcați în haine de muncă și uniforme, reflectând transformările sociale și economice ale satului. Prezența unor tineri și a unor copii sugerează implicarea întregii comunități în noile structuri agricole colective.

Taraful lui Toadere Captari la Kiev (5 februarie 1956)

În perioada postbelică, una dintre primele apariții notabile pe scena națională al colectivului orchestrei „Izvoraș” a avut loc în anul 1956. Pe data de 5 februarie, orchestra virtuosului instrumentist a reprezentat regiunea Cernăuți la Concursul Republican al Colectivelor Amatoricești de Artă Muzicală, eveniment cultural desfășurat în orașul Kiev, capitala Ucrainei Sovietice.
De remarcat că atunci orchestra satului Costiceni a devenit laureată a concursului respectiv. Componența orchestrei în acea perioadă includea următorii instrumentiști, de la stânga la dreapta: Toadere Constantin Captari (vioară),  Toadere Ion Captari (tropetă), Serghei Toadere Captari (mandolină), Grigore Anastas (acordeon), Andrei Toadere Rața (contrabas), un instrumentist ucrainean pe nume Chibici (țambal), Hariton Constantin Captari (vioară) și Vladimir Petru Zagorschi (chitară).

Taraful lui Toadere Captari pe bulevardul Hresciatic

Ilie și Natalia Dilion, cu nepoata Aleftina. Vancicăuți, 1936

 

Ilie și Natalia Dilion, cu nepoata Aleftina. Vancicăuți, 1936

Fanfara din satul Berestea (anii 70)

 

În această fotografie este surprinsă fanfara din satul Berestea (anii 70). Grupul de muzicieni este compus din opt bărbați care cântă la instrumente de suflat și percuție. Primul bărbat din stânga, Nicolae Dolghi, cântă la trompetă. Muzicienii poartă haine simple, specifice acelei perioade, inclusiv pălării. Atmosfera pare a fi una relaxată, caracteristică unui eveniment local sau unei sărbători. Fanfarele erau adesea elemente centrale în viața culturală a comunităților rurale de pe Valea Prutului, aducând bucurie și energie prin muzica lor.

Trei locuitori ai satului Berestea (perioada țaristă)

Fotografia prezintă trei locuitori ai satului Berestea din ținutul Hotin (perioada țaristă). Cei trei sunt îmbrăcați în haine ale acelei vremi, bărbații purtând costume și încălțăminte tipică, iar femeia având o ținută modestă și o coafură simplă.

Un grup de tineri din Costiceni, muncind la câmp (1961)

Fotografia arată un grup de tineri din Costiceni, muncind la câmp (perioada sovietică, 1961). Femeile poartă baticuri, iar bărbații sunt îmbrăcați simplu, potrivit pentru munca agricolă în colhoz. Imaginea reflectă munca colectivă specifică acelei perioade.

Un grup de lăutari din satul Costiceni (anii ’60-’70)

 

Această fotografie surprinde un grup de lăutari din satul Costiceni și reprezintă o mărturie valoroasă a tradițiilor muzicale locale (anii ’60-’70). În imagine, de la stânga la dreapta, pot fi recunoscuți: Toadere al lui Ionică Captari, cu trompeta, Hariton Captari, cu vioara, Pintilie Anastas și Visarion Arcan, ambii cu acordeoanele, Sârghi Baban, toboșar, ușor de identificat datorită mustății și un bărbat neidentificat lângă tobă.

În prima variantă a fotografiei, la dreapta se află și o femeie, care însă a fost eliminată dintr-o versiune ulterioară a imaginii, printr-o intervenție fotografică menită să modifice compoziția originală.

Această ajustare rămâne un detaliu interesant, care ridică întrebări despre contextul și scopul retușării, dar indiferent de modificări, fotografia păstrează vie amintirea lăutarilor din Costiceni și a muzicii lor.



Serafima Corețchi și Zinaida Coșcodan - lucrători ai Bibliotecii din Costiceni

„Fără biblioteci, nu există civilizație.” – Ray Bradbury.
În fotografie: Serafima Corețchi și Zinaida Coșcodan, angajate ale Bibliotecii din Costiceni, instituție închisă în anul 2021.
În perioada sovietică, primul conducător al bibliotecii centrale a fost Iurii V. Poltașevschi, fost tanchist și veteran de război. După el, instituția a fost condusă de Antonina Ș. Precup și Serafima Corețchi.
În cătunul Pol-Vancicăuți, biblioteca i-a avut ca șefi pe Valentina V. Colac, Maria M. Govornean, Tatiana Garabagiu, iar ulterior pe Viorica G. Stanciu. Biblioteca din cătunul Dumeni a fost condusă de Zinaida Gortopan-Coșcodan.
La 1 ianuarie 2018, biblioteca din Costiceni avea un fond de 11.318 cărți, iar cea din Dumeni, 4.742. Ultima bibliotecară a satului Costiceni, Viorica G. Stanciu, a fost eliberată din funcție în 2021, moment ce a marcat sfârșitul unei epoci în care biblioteca a jucat un rol esențial în viața culturală a comunității.


Activitate didactică la Grădinița „Steluța” din Costiceni (1990)

Seminar regional al creației populare „A fost odată...”, desfășurat la Grădinița „Steluța” din Costiceni (1990).
La activitatea didactică coordonată de Ana V. Dogolici au participat poeta Zinaida Smochină-Rotaru, rapsodul Toadere Captari și profesorul Serghei F. Captari.



Nicolae Rața din Costiceni, în prizonierat la austrieci

Fotografia îl prezintă pe Rața Nicolae al lui Dumitru din Costiceni (născut în 1892), un militar aflat în prizonierat la austrieci în perioada Primului Război Mondial. Nicolae este așezat pe un scaun, iar lângă el, stând în picioare, se află un camarad de armă. Imaginea evocă vremurile dificile ale războiului și prizonieratului.

Taraf din Costiceni. Anul 1948

Costiceni. Anul 1948. În taraful din imagine sunt reprezentați: Ionică Captari (vioară), Toadere al lui Ion Captari (vioară), Vasilică Banari (acordeonul mic), Deomid Valcanescu (acordeonul mare). La contrabas se află Toadere Pascari, tatăl-socru al profesorului Deomid Savca, care nu participa în orchestra „Izvoraș”, dar uneori, îi plăcea să cocheteze la acest instrument muzical.


Elevii și profesorii din Costiceni, uniți prin tradiție (anii 30)

Fotografia, realizată prin anii ’30, surprinde un grup mare de elevi și profesori de la școala primară din Costiceni. Copiii sunt îmbrăcați în costume naționale românești, băieții purtând cămăși albe cu brâuri, iar fetele ii tradiționale și cătrințe, multe dintre ele având mărgele la gât. Profesorii și câțiva lucrători sanitari din localitate, sunt poziționați în centrul fotografiei. Printre aceștia se numără directorul școlii George Munteanu și învățătorul Epifanie Supocoinâi -  importanți animatori culturali din Costiceni în perioada interbelică. Fundalul arată clădirea fostei școli, iar în partea dreaptă se observă o gospodărie.

A doua fotografie completează procesul educațional în școală și surprinde un moment de sărbătoare, unde copiii joacă hora. Ei sunt acompaniați de o mică formație muzicală. Școala din Costiceni nu era doar un loc de învățătură, ci și un centru de păstrare a tradițiilor românești, unde dansul, muzica și portul popular făceau parte din educația copiilor.

Artiștii amatori români din regiunea Cernăuți, pe platoul de filmare al televiziunii din Cernăuți (1977)

Cernăuți, 1977. Fotografiile îi înfățișează pe artiștii amatori români din regiunea Cernăuți, participând la Festivalul de cântece populare „Izvorul”, organizat pe platoul de filmare al televiziunii regionale de stat din Cernăuți de către regizorul Benedict Pucaevici (pe foto - în centru, originar din Pătrăuții de Jos pe Sirețel cu origini gurale, polonofon și vorbitor de română).

Printre participanți se remarcă Toadere Captari, cunoscut instrumentist și meșter popular din Costiceni, și nepoata sa Iulia Captari-Bidașcu, care la acea vreme era conducătoare artistică la Casa de cultură din Costiceni.

Un grup de recenzori, în fața primăriei din Costiceni în timpul recensământului populației din 1989

Fotografia prezintă un grup de recenzori, în fața primăriei din Costiceni, în timpul recensământului populației din 1989. Persoanele din fotografie țin în mâini genți speciale, probabil conținând formulare și documente necesare pentru recensământ. Imaginea surprinde un moment istoric important, ilustrând munca depusă de recenzori pentru a aduna date despre populație.

În vizită la pichetul de grăniceri din Costiceni (28 mai 1965)

Un grup de elevi din Costiceni, însoțiți de profesoara Maria Muntean și viitoarea profesoară Ludmila Popiciuc, în vizită la pichetul de grăniceri din localitate (28 mai 1965)

Domnica Nicorici din Costiceni, în vizită la Darabani (1911)

Această fotografie din anul 1911 o înfățișează pe Domnica Nicorici, o locuitoare a satului Costiceni, în timpul vizitei sale la Darabani, Regatul României. Domnica pozează cu demnitate, îmbrăcată în haine specifice vremii, cu o maramă pe cap și batistă în mână, reflectând sobrietatea și eleganța de atunci.

O nuntă ca pe vremuri, la Costiceni (august 1977)

O nuntă ca pe vremuri, la Costiceni. Nunul cel mare este poetul și savantul Ion Vatamanu, iar petrecerea are loc chiar în curtea gospodăriei sale, prilejuită de cununia săteanului Vasile Porfirovici Vatamanu (august 1977).


Muzicanții care au cântat la această nuntă: Visarion Arcan (acordeon), Victor D. Captari (saxofon), Vasile Arcan (acordeon), Serafim Arcan (tobă), Vasile Razloga din Stroiești (trompetă), Dimitrie Captari (trombon), Victor P. Carp din Vancicăuți (saxofon)

Un grup de elevi din Costiceni alături de profesorul Serghei F. Captari

Fotografia surprinde un grup de elevi din Costiceni, îmbrăcați atât în uniforme școlare, cât și în costume tradiționale, alături de profesorul Serghei F. Captari. Imaginea datează de la sfârșitul anilor '40 sau începutul anilor '50, reflectând perioada postbelică din satul Costiceni.



O serată școlară la Liceul din Costiceni (1975)

O serată școlară la Liceul din Costiceni (1975)


Ioan Chiriac la vioară (Vancicăuți, 1921)

Această fotografie, realizată în 1921, surprinde un moment de voie bună în care patru persoane ciocnesc un pahar de vin, în timp ce un al cincilea personaj, Ioan Chiriac (1893-1986), cântă la vioară.
Ultimul avea să devină, mai târziu, preotul bisericii din Vancicăuți

Un grup de bărbați din satul Dumeni (perioada sovietică, 1961)

Un grup de bărbați din satul Dumeni/Costiceni (perioada sovietică, 1961). De la stânga la dreapta: Visarion Vacaraș, Dimitrie Groza, Isevea Lupoi, Victor Pascari, Călin Bidașcu, Nicolae Caba, Ionaș Cuciuc. Rândul de jos: Vasile Vasilos și Grigore Cușnir.

Serafim Calancea și Nicu Dogolici din Pol-Vancicăuți

Serafim Calancea (al lui Gavriil) și Nicu Dogolici (al lui Vladimir).
Satul Pol-Vancicăuți/Costiceni (perioada sovietică)

Doi tineri într-o livadă

Fotografia îi prezintă pe Ecaterina (numele de familie neidentificat), o învățătoare din Cerlena, și Victor Bețiu, localnic din Vancicăuți. Cei doi sunt așezați într-un cadru exterior, probabil într-o livadă. Ecaterina poartă o rochie cu model floral și zâmbește discret, în timp ce Victor, îmbrăcat elegant, are o expresie serioasă.



Procesiune funerară la Costiceni (mijlocul anilor '60)

Procesiune funerară la Costiceni (mijlocul anilor '60) 


În curtea gospodăriei lui Nicolae Baban din Dumeni/Costiceni (1956)

În curtea gospodăriei lui Nicolae Baban al lui Gheorghe și Domnicăi a lui Ionică (născută Nicorici) din Dumeni/Costiceni. Gospodarii sunt în calitate de nuni (aproximativ 1956)

Toadere al lui Ionică Captari în armata română


Fotografia arată un grup de șapte soldați români din perioada interbelică. Persoana din stânga (care stă pe scaun) este Toadere al lui Ionică Captari, locuitor al satului Costiceni.

Postări populare